Apa Itu Enzim

Enzim adalah satu daripada bahan paling penting yang terdapat di alam. Setiap sel pada makhluk hidup di muka bumi ini menghasilkan enzim. Enzim adalah mineral serupa mati, bagaimanapun ia tidak seperti mineral, Ia dibuat daripada sel-sel hidup. Jika kita lihat dalam satu sel hidup kita akan dapat menyaksikan banyak aktiviti-aktiviti yang berbeza seperti molekul tertentu menggabungkan dan molekul tertentu berpisah. Aktiviti-aktiviti ini menyimpan sel hidup dan enzim telah membuat aktiviti-aktiviti ini terbentuk!

Terdapat dua jenis enzim yang memainkan dua peranan yang berasingan dan penting dalam sel hidup:
1. yang membantu menyambung molekul-molekul khusus bersama untuk membentuk molekul baru.
2. yang membantu memecahkan molekul-molekul khusus kepada molekul-molekul berasingan.
Enzim merupakan molekul-molekul protein sebagai pemangkin untuk semua tindak balas kimia dalam badan bagi mempertahankan hidup. Enzim juga memainkan dua peranan penting di luar sel hidup:

A. Enzim Penghadaman:
Enzim penghadaman berfungsi di dalam perut untuk proses penghadaman, Bagaimanapun apabila makanan dimasak ataupun pemprosesan seumpamanya berlaku enzim boleh musnah disebabkan oleh haba, menggunakan makanan yang terlalu membebani, menyebabkan badan memerlukan bekalan enzim tambahan dengan tujuan untuk melengkapkan proses penghadaman.
Apabila kekurangan penghadaman berlaku, tubuh kita akan menghasilkan asid dalam jumlah yang banyak untuk mengimbangi ketidakseimbangan yang berlaku. Ini menyumbang kepada asid refluks, pedih ulu hati, gas, mengembung, kekurangan zat makanan( juga kepada individu-individu yang terlebih berat) yang disebabkan oleh penghadaman yang tidak lengkap.


B. Enzim-enzim Metabolik:
Enzim metabolik memudahkan hampir setiap tindak balas kimia dan fungsi sel badan, termasuk membersihkan darah, mengurangkan keradangan di dalam badan, dan banyak lagi proses-proses jasmani yang amat penting. Satu akibat daripada kekurangan enzim adalah, semasa enzim metabolik dilencongkan untuk proses penghadaman satu sistem imun menjadi lemah, salah satu hasil daripada kekurangan enzim ialah akan menyebabkan pengumpulan patogen (penyakit yang disebabkan ejen-ejen) dan karsinogen (bahan yang menyebabkan kanser ), dan ketidakupayaan badan untuk menahan atau menyekat pertumbuhan sel-sel kanser itu.

Cara-cara enzim bekerja/berfungsi:



Apa berlaku jika Kekurangan Enzim
Enzim sangat penting untuk badan, Oleh itu kekurangan enzim boleh mengakibatkan proses-proses berikut terjadi seperti membantutkan tumbesaran , menghalang proses penghadaman, penghasilan tenaga, penyembuhan penyakit, kadar tumbesaran dan lain-lain lagi.

Kenapa kita Perlu Penambahan Enzim
Lazimnya seperti kita tahu semakin kita meningkat usia, hamper kebanyakan proses madan yang dahulunya aktif akan semakin menurun dan berkurangan. Selain itu kekurangan enzim ini juga adalah disebabkan oleh beberapa factor yang lain contohnya pemakanan yang tidak seimbang, penyakit, dan kanser.

No comments: